Wetenschap UvA minds hoort bij de Universiteit van Amsterdam

UvA minds hoort bij de Universiteit van Amsterdam en deze academische component is terug te zien in wetenschappelijke onderzoeken die bij UvA minds plaatsvinden. Hieronder vindt u informatie over afgeronde en lopende onderzoeken op dit moment.

Wij werken op basis van

Wetenschappelijk onderzoek

Er vindt continu wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van onze trainingen en behandelingen plaats, en efficiëntie en innovatie van onze zorg zijn belangrijke doelstellingen voor UvA minds. Het onderzoek vanuit UvA minds wordt uitgevoerd in samenwerking met het onderzoeksinstituut Child Development and Education (CDE), met name bij het onderzoeksprogramma Ontwikkelings- en Opvoedingsproblemen van de Universiteit van Amsterdam. Sommige medewerkers van UvA minds hebben tevens bij de Universiteit van Amsterdam een aanstelling. Het onderzoeksinstituut CDE omvat het fundamentele en toegepaste onderzoek van medewerkers Pedagogiek, Onderwijskunde, en de Lerarenopleiding. Deze medewerkers verzorgen tevens het onderwijs voor de bachelor en master studenten Pedagogiek, Onderwijskunde en de Lerarenopleiding, die vervolgens soms weer hun stage of afstudeeronderzoek bij UvA minds uitvoeren. Er is dus sprake van een nauwe samenwerking tussen UvA minds en de Universiteit van Amsterdam.

Wat betekent dit voor u?

Doordat u meedoet aan wetenschappelijk onderzoek, kunnen we de effectiviteit van de trainingen verbeteren en helpt u daarmee andere kinderen en hun gezinnen.

Om de effectiviteit en kwaliteit te monitoren en waarborgen, kunt u daarom gevraagd worden om mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek. Doorgaans houdt dit in dat wij u (of uw kinderen) vragen vragenlijsten invullen over bijvoorbeeld uw functioneren of over de opvoeding, voor en nadat een training plaatsvindt. Naderhand wordt u geïnformeerd over uw resultaten uit het wetenschappelijk onderzoek, waardoor u de effectiviteit van uw training goed kunt volgen.

Alle gegevens die voor het wetenschappelijk onderzoek verzameld worden, worden anoniem verwerkt. Deelname aan wetenschappelijk onderzoek is vrijwillig en u heeft het recht om elk wetenschappelijk onderzoek te weigeren, zonder opgave van redenen. Ook kunt u uw toestemming voor wetenschappelijk onderzoek op elk moment weer terugtrekken. Het niet meewerken aan wetenschappelijk onderzoek heeft geen consequenties voor uw behandeling of training.

Bekijk ook eens dit filmpje over ons onderzoek naar de behandeling van angst bij kinderen!

UvA MindsPromoties

Bij UvA minds, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, en andere universiteiten, zijn meerdere PhD-projecten voltooid en mensen gepromoveerd.

Pijl links
Pijl rechts

ADHD: Medicatie of meditatie?

Reneé Meppelink

In dit promotie-onderzoek deden kinderen met ADHD (8-18 jaar), en hun ouders, mee met een randomized controlled trial (RCT). Kinderen in de ene groep volgden een 8-wee...

Lees meer

On mindfulness and autism

Anna Ridderinkhof

Het doel van dit promotie-onderzoek was om de effecten van de MYmind mindfulness training voor kinderen met autisme, gecombineerd met een Mindful Parenting training vo...

Lees meer

Anxiety disorders in children with Au...

Bonny van Steensel

Het doel van dit promotie-onderzoek was om te kijken naar hoe vaak angststoornissen bij kinderen met ASS voor kwamen, of de angststoornissen tussen kinderen met en zon...

Lees meer

Insomnia treatment for adolescents

Ed De Bruin

In een studie van 116 adolescenten met insomnia die de slaapbehandeling ‘SlimSlapen’ kregen in groeps- of internet-format werd een afname van insomnia-symptomen en een...

Lees meer

Anxiety disorders in young childeren

Cathy van der Sluis

Dit promotie-onderzoek werd opgezet om meer inzicht te krijgen in het voortbestaan, vaststellen en behandelen van angststoornissen bij jonge kinderen in de leeftijd va...

Lees meer

Child anxiety in mental health care

Loes Jongerden

In dit promotie-onderzoek werd op diverse gebieden een vergelijking gemaakt tussen gecontroleerde onderzoeksomstandigheden en de reguliere klinische praktijk. Er werd ...

Lees meer

UvA MindsBoeken

Medewerkers van UvA minds schrijven boeken of boekhoofdstukken over onderwerpen waarmee binnen UvA minds veel klinische ervaring is opgedaan en/of wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan.

Pijl links
Pijl rechts

Protocollaire behandelingen voor kind...

Meerdere auteurs

Bij UvA minds ontwikkelen en onderzoeken we nieuwe behandelprotocollen. Deze protocollen maken deel uit van de driedelige serie: Protocollaire behandelingen voor kinde...

Lees meer

WRITEjunior

Sacha Lucassen, Saskia van der Oord

WRITEjunior is een behandelprotocol voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten (derde druk, 2018). Deze behandeling is in 2008 ontwikkeld door Sacha Lucassen en Sa...

Lees meer

Mindful met je baby

Eva Potharst

Mindful met je baby is een training voor ouders met een baby die willen leren om meer in het hier-en-nu aanwezig te zijn met hun baby, beter voor zichzelf als ouder te...

Lees meer

Mindful2Work

Esther de Bruin

De Mindful2Work trainershandleiding en het Mindful2Work werkboek zijn geschreven door Esther de Bruin, Anne Formsma en Susan Bögels (2018)

Lees meer

UvA MindsLopende projecten

Naast deze studies waarin UvA minds nauw samenwerkt met de Universiteit van Amsterdam, bestaan er samenwerkingsverbanden met de Bascule Kinder- en Jeugdpsychiatrie, de Digipoli Youz te Rotterdam, de GGD te Amsterdam, Kinder- en Jeugdpsychiatrie Karakter te Nijmegen, Bureau van Roosmalen te Venlo en Tilburg University. Tevens wordt in sommige projecten samengewerkt met universiteiten in het buitenland zoals bijvoorbeeld de University of York in Canada, of de University of Copenhagen in Denemarken.

Pijl links
Pijl rechts

Behandeleffectiviteit en cliënttevred...

In dit onderzoek worden de effecten van behandelvormen voor verschillende doelgroepen bij UvA minds in kaart gebracht. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u c...

Lees meer

Mindfulness across the life span

In dit onderzoek wordt gekeken naar de effectiviteit van mindfulness-based interventies op verschillende levensgebieden en in verschillende levensfases (tijdens de zwa...

Lees meer

Afleiders in de klas

In dit onderzoek wordt samengewerkt met de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht. Er wordt gekeken naar...

Lees meer

Mindful met je baby en peuter

In dit onderzoek wordt gekeken naar de effecten van de Mindful met je baby en peuter methode op het welzijn van de ouder en baby. Dit onderzoek wordt mede gefinancierd...

Lees meer

Mindfulness voor kinderen en jongeren...

In dit onderzoek wordt gekeken wat de effecten van een 8-weekse mindfulness training zijn voor kinderen en jongeren met ADHD, en hun ouders

Lees meer

Cognitieve gedragstherapie bij kinder...

In dit onderzoek wordt de effectiviteit van cognitieve gedragstherapie (CGT) voor sociale angst bij kinderen vergeleken met de effectiviteit van CGT voor andere angsts...

Lees meer

SlimSlapen

In dit onderzoek wordt gekeken wat de effecten van een 6-weekse training voor beter slapen zijn bij jongeren die last hebben van insomnia klachten

Lees meer

Korte intensieve therapie bij kindere...

In dit onderzoek wordt samengewerkt met de Universiteit Leiden en er wordt gekeken naar...

Lees meer

Mindful2School

Samen met de GGD te Amsterdam werkt UvA minds aan een nieuw project waarin de effecten van een mindfulness training, gecombineerd met yoga en actief bewegen oefeningen...

Lees meer

UvA MindsInternationale publicaties

Over wetenschappelijke onderzoeken die bij UvA minds lopen worden nationale en internationale publicaties geschreven, onder andere door medewerkers van UvA minds. Hieronder staan de publicaties geordend per thema. Mocht u interesse in een van deze publicaties hebben dan kunt u mailen met epotharst@uvaminds.nl

Pijl links
Pijl rechts

Writejunior en PTSS

Lucassen, S. (2005). Schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten. Kind & Adolescent Praktijk, 4, 34-39. 

Lees meer

Mindfulnes en ADHD

Bögels, S., Hoogstad, B., van Dun, L., de Schutter, S., & Restifo, K. (2008). Mindfulness training for adolescents with externalizing disorders and their parents. Beha...

Lees meer

Angststoornissen

Bodden, D. H. M., Bögels, S. M., Nauta, M. H., De Haan, E., Ringrose, J., Appelboom, C., Brinkman, A. G., & Appelboom-Geerts, K. C. M. M. J. (2008). Child versus famil...

Lees meer

Autisme en angststoornissen

Van Steensel, F. J.A., Bögels, S. M., & Perrin, S. (2011). Anxiety disorders in children and adolescents with autistic spectrum disorders: a meta-analysis. Clinical Ch...

Lees meer

Mindfulness en autisme

De Bruin, E. I., Blom, R., Steensel, F. J. A., Peijnenburg, T. M., & Bögels, S. M. (2015). MYmind: Mindfulness training voor jongeren met ASS en hun ouders. Wetenschap...

Lees meer

Mindfulness op scholen

Publieksverslag MindfulKids: Een aandachttraining als stresspreventie programma voor op de basisschool

Lees meer

Mindful parenting

Bögels, S. M., Lehtonen, A., & Restifo, K. (2010). Mindful parenting in mental health care. Mindfulness, 1, 107-120.

Lees meer

Mindful met je baby en peuter

Potharst, E. S., Aktar, E., Rexwinkel, M., Rigterink, M., & Bögels, S. M. (2017). Mindful with your baby: Feasibility, acceptability, and effects of a mindful pare...

Lees meer

Slaapproblemen

De Bruin, E. J., Bögels, S. M., Oort, F. J., & Meijer, A. M. (2015). Efficacy of Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia in Adolescents: A Randomized Controlled ...

Lees meer

Overige publicaties

Bögels, S.M., & Emerson, LM. (2019). The mindful family: a systemic approach to mindfulness, relational functioning, and somatic and mental health. Current Opinion in ...

Lees meer