Slaapproblemen

Heb jij last van slaapproblemen?

Behandeling

Slaapproblemen

Veel jongeren hebben moeite met in slaap vallen, doorslapen (‘s nachts wakker worden en niet meteen kunnen inslapen) of heel vroeg wakker worden en niet meer kunnen slapen. Er zijn ook jongeren die wel slapen maar zich na een nacht evengoed niet uitgerust voelen. Als dat een korte periode duurt – bijvoorbeeld eens een week slechter slapen doordat er een stressvolle gebeurtenis is zoals een tentamenweek– en als het daarna vanzelf weer overgaat, hoeft dat niet voor problemen te zorgen. Als je echter langdurig last hebt van te weinig slapen kan dat je leven flink beïnvloeden. Je kunt je dan misschien niet meer goed concentreren op school of bij het huiswerk maken, je bent sneller geërgerd, wordt lusteloos en hebt geen fut of zin om dingen te doen. Ook kunnen slaapproblemen nog eens tot allerlei gezondheidsproblemen leiden. In dat geval heb je misschien last van ‘insomnia’, oftewel slapeloosheid.

Behandelmogelijkheden

Slim slapen

Doelgroep: kinderen en jongeren met slaapproblemen  van 8 t/m 17 jaar

Insomnia is goed te behandelen met de relatief korte behandeling SlimSlapen. Daarbij registreer je de eigen slaap en slaaptijden in een slaapdagboek, krijg je allerlei slaaptips om de slaap gezond te houden, leer je met behulp van een ontspanningsoefening het lichaam tot rust te brengen voor het slapen gaan, leer je hoe je kan omgaan met terugkerende gedachten of pieker-gedachten die je uit de slaap kunnen houden en krijg je op basis van het eigen slaappatroon optimale persoonlijke bedtijden die kunnen helpen om beter te slapen. Er wordt gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische technieken en ontspanningsoefeningen. Het aantal sessies het varieert tussen de 6 tot 8 bijeenkomsten. Ouders worden bij de behandeling betrokken middels ouderbegeleiding. De behandeling kan individueel gegeven worden, of in een groep.

Meer weten? Kijk op www.slimslapen.nl