Heb jij last van slaapproblemen?


Veel jongeren hebben moeite met in slaap vallen, doorslapen (‘s nachts wakker worden en niet meteen kunnen inslapen) of heel vroeg wakker worden en niet meer kunnen slapen. En sommige jongeren slapen wel maar voelen zich na een nacht evengoed niet goed uitgerust. Als dat een korte periode duurt – bijvoorbeeld eens een week slechter slapen doordat er een stressvolle gebeurtenis is zoals een tentamenweek of iets dergelijks – en als het daarna vanzelf weer over gaat, hoeft dat niet voor problemen te zorgen. Maar als je langdurig last hebt van te weinig slapen kun je daar goed last van hebben. Je kunt je dan misschien niet meer goed concentreren op school of bij het huiswerk maken, je bent sneller geïrriteerd, wordt lusteloos en hebt geen fut of zin om dingen te doen, en het kan ook nog eens tot allerlei gezondheidsproblemen leiden. In dat geval heb je misschien last van ‘insomnia’, oftewel slapeloosheid.

Behandeling

Slim slapen

Doelgroep: kinderen en jongeren met slaapproblemen tussen de 8 en 18 jaar

Insomnia is goed te behandelen met de relatief korte behandeling SlimSlapen. Daarbij registreert het kind de eigen slaap en slaaptijden in een slaapdagboek, krijgt het allerlei slaaptips om de slaap gezond te houden, leert het kind met behulp van een ontspanningsoefening het lichaam tot rust te brengen voor het slapen gaan, leert het hoe het kan omgaan met terugkerende gedachten of pieker-gedachten die het uit de slaap kunnen houden, en krijgt het op basis van het eigen slaappatroon optimale persoonlijke bedtijden die  kunnen helpen om beter te slapen. Er wordt gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische technieken en ontspanningsoefeningen. Het aantal sessies het varieert tussen de 6 tot 8 bijeenkomsten. Ouders worden bij de behandeling betrokken middels ouderbegeleiding. De behandeling kan individueel gegeven worden, of in een groep.

Website: www.slimslapen.nl