Heb jij moeite met concentreren?

ADHD

Ieder kind is wel eens druk en doet wel eens dingen zonder erbij na te denken. Als iets heel saai is, is het heel normaal dat je het moeilijk vindt om je aandacht erbij te houden. Als je echter iedere dag heel druk bent, heel vaak moeite hebt om je te concentreren en vaak dingen doet zonder erbij na te denken of moeite hebt om af te maken waar je mee bezig was, kan het zijn dat je AD(H)D hebt. Wij bieden behandelingen waardoor je er minder last van hebt!

Individuele behandelingen

Psycho-educatie

Doelgroep: kinderen en jong volwassenen met AD(H)D tussen de 8 en 25 jaar

Psycho-educatie houdt in dat in één of twee gesprekken met ouders en kind samen uitleg wordt gegeven over de verschillende vormen van ADHD en de positieve en de lastige kanten daarvan. De psycho-educatie wordt geheel op maat gemaakt en voor het kind schriftelijk vastgelegd. Ook wordt bekeken welke kenmerken van ADHD ouders zelf herkennen. Bij jongeren  en jong volwassenen kan de psycho-educatie ook individueel (zonder ouders) gegeven worden.

Ouderbegeleiding

Doelgroep: ouders van kinderen met AD(H)D tussen de 6 en 18 jaar

In deze behandeling leren ouders handvatten om de ADHD problematiek van hun kind aan te pakken. Ze krijgen een duidelijke visie op wat ze wel en niet kunnen verwachten van hun kind, welke vaardigheden (executieve functies) extra getraind moeten worden en hoe deze training aan te pakken. Ook wordt aandacht besteed aan een betere onderlinge communicatie in het gezin en ouders leren te reflecteren op hun eigen rol als ouder en opvoeder. Het aantal bijeenkomsten varieert en hangt af van de vragen die ouders hebben. De training is een vorm van cognitieve gedragstherapie.

 

Medicatie

Doelgroep: kinderen en jongeren tussen de 7 en 18 jaar met AD(H)D

Uit vele nationale en internationale onderzoeken is bekend dat medicatie (oa. methylfenidaat) zeer effectief is in de bestrijding van symptomen van ADHD. Medicatie is dan ook de meest voorgeschreven behandelvorm bij AD(H)D. Onze psychiater of arts begeleidt het kind en de ouders met het opstarten en instellen van de medicatie. Daarna wordt dit overgedragen aan de huisarts.

NB: Er is tegenwoordig ook een andere innovatieve behandeling beschikbaar, namelijk MYmind, een op mindfulness gebaseerde aandachtstraining voor kinderen en jongeren met ADHD, en hun ouders. Beide behandelingen, dus zowel medicatie als MYmind, worden in dit onderzoek vergeleken. Dit is nog nooit eerder onderzocht. Als blijkt dat ook MYmind een effectieve behandelvorm voor ADHD is, dan zou dit een alternatief kunnen zijn voor medicatie. Voor dit onderzoek zijn we op zoek naar kinderen en jongeren van 9 t/m 18 jaar met ADHD die behandeling zoeken. Ben je nieuwsgierig geworden naar dit onderzoek? Kijk dan op de website  http://adhd-meditatieofmedicatie.nl

 

Zelf plannen

Doelgroep: jongeren met AD(H)D tussen de 12 en 16 jaar

In de “Zelf plannen” behandeling gaat de jongere samen met een trainer manieren leren om zijn/haar leven handig te plannen en organiseren. De jongere werkt met een werkboek en zal met de trainer allerlei opdrachten gaan maken om samen te kijken wat een handige manier is om te leren plannen. Voor de behandeling zal de jongere 8 weken lang, één keer per week naar UvA minds toe komen. Ouders hebben ook twee gesprekken met de trainer om te leren hoe ze de jongere erbij kunnen helpen. De behandeling helpt de jongere zelfstandiger te worden en is een vorm van cognitieve gedragstherapie.

Braingame Brian

Doelgroep: kinderen met AD(H)D tussen de 9 en 12 jaar

Braingame Brain is een cognitieve training voor kinderen met AD(H)D. De training wordt thuis op de computer gedaan. Braingame Brian bestaat uit 25 sessies en wordt binnen 6 weken afgerond. Voorafgaand aan de training vindt minimaal 1 gesprek plaats tussen de trainer en ouders en het kind dat de training gaat volgen. Tijdens de training vinden minimaal 2 gesprekken plaats met de trainer en tot slot vindt er een evaluatiegesprek plaats. Elke sessie begint met de spelwereld, waarin Brian rondloopt. Vanuit de spelwereld wordt een overstap gemaakt naar de trainingstaken. De spelwereld bestaat uit verschillende gebieden, die net als bij reguliere games, bereikbaar worden naarmate het kind vordert in de training. Het moeilijkheidsniveau van de taken past zich aan de prestatie van het kind aan. Naast de installatie van de training op een pc, ontvangen ouders en kind een instructieboekje waarin ook het verhaal staat beschreven. Er wordt gewerkt aan de onderliggende cognitieve processen van de AD(H)D-problematiek. Deze cognitieve processen zijn: het werkgeheugen, emotie- en gedragsregulatie en het kunnen schakelen naar een ander denk- en handelingspatroon als een situatie daarom vraagt (cognitieve flexibiliteit). De motivatie van de kinderen wordt verhoogd door het spelgehalte van de training. (zie ook: www.gamingandtraining.nl) N.B. aan de training zijn kosten verbonden: 100 euro per training voor de Stichting gaming and training die het spel heeft ontwikkeld en uitgeeft.

 

 

 

Groepstrainingen

UvA minds biedt verschillende groepstrainingen aan voor kinderen en/of jongeren met ADHD en hun ouders.