Doelgroep

Jongeren van 15 tot 22 jaar met internaliserende klachten, zoals stress, angsten, depressie en/ of burn-out.

Inhoud

De mindfulnesstraining bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 uur en een terugkombijeenkomst 8 weken na afloop. De mindfulness training bestaat uit een half uur Bewust en Actief Bewegen (buiten), een half uur ontspannende, aandachtige Yoga en een uur mindfulness. Mindfulness is bewust zijn en wakker zijn voor het moment van nu; in een mindfulness training leer je je door meditaties je eigen binnenwereld beter kennen, je gevoelens, gedachten en lichamelijke signalen, en hier anders mee om te gaan. In deze training maak je kennis met mindfulness. Door mindfulness word je bewuster van wat er in je geest en lichaam gebeurt.
Van mindfulness, yoga en actief bewegen weten we dat het goed werkt bij stress, piekeren, angst, sombere gevoelens en slecht slapen. Verwacht wordt dat je elke dag ongeveer 20 minuten oefent.

Doelstelling

In deze training leer je om anders om te gaan met gevoelens van stress, piekeren, sombere gevoelens, faalangst of onzekerheid. Ook leer je om te gaan met (lastige) emoties en gedachten, met conflicten (ook met jezelf!), teleurstellingen en beter te ontspannen, zodat je lekkerder in je vel zit. Ook trainen we door meditatie en yoga de "aandachtsspier" waardoor je je beter kunt concentreren en efficiënter kunt leren. Veel mensen slapen ook beter door deze oefeningen.  

Wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek van ons en anderen laat zien dat sociale angst bij volwassenen sterk vermindert na een training in mindfulness. Mindfulness heeft daarnaast vele andere positieve effecten, zoals een betere stemming, meer geluksgevoelens, betere relaties, beter slapen, je beter kunnen focussen op wat je echt wilt. Omdat naar mindfulness training bij jongeren met sociale angst nog weinig onderzoek is gedaan, is er aan deze training wetenschappelijk onderzoek gekoppeld. Dit betekent dat je voor, direct na, en 8 weken na de training een aantal vragenlijsten invult en aandachtstesten op de computer doet. Je krijgt persoonlijk feedback over je resultaten op het onderzoek, zodat je kunt zien wat er verandert door de training.

 

Trainingsdata

Aantal sessies: 8 + 1 evaluatiesessie
Aantal deelnemers: 12
Data: 30 okt, 6,13,20 en 17 nov, 4, 11, en 18 dec.
Tijdstip: 18:30 – 20:30
Trainers: Dorreke Peijnenburg en Sanne van Berge
Extra kosten: € 10,00 (audiobestanden en werkboeken)