Deze 8-weekse training (een dagdeel per week) is in de jaren tachtig ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn waarin hij Westerse kennis over stress heeft geïntegreerd met oude Oosterse wijsheid. Na in de afgelopen 35 jaar te zijn onderzocht en verfijnd is de training zeer uitgebalanceerd qua opbouw. Inmiddels is deze training verspreid over de hele wereld en wordt toegepast in vele settings, zoals geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg, ouders (mindful ouderschap), kinderen, onderwijs, en het bedrijfsleven, en wordt per doelgroep wat aangepast.

Voor wie?

De hier aangeboden MBCT/MBSR is voor jongvolwassenen met stressgerelateerde klachten. Dit kan betreffen: Slecht slapen, moeilijk kunnen ontspannen, angsten, gespannen spieren, continu gejaagd zijn, of somberheid. Deze mindfulnesstraining is voor mensen, die door verschillende oorzaken van buiten (hoog levensritme, studie/werkstress, relatiestress), of van binnen (perfectionisme, hoge eisen stellen, onzekerheden), meer stress ervaren dan nodig is en op den duur ook gezond is.
Voor deze training is een verwijzing nodig van uw arts.

Doel van de training

In deze training leert men meditaties in verschillende vormen en hoe deze toegepast kunnen worden in ons dagelijks leven. In deze training leert men hoe stress ons, zowel lichamelijk, als psychisch beïnvloedt en hoe wij hier soms inadequate reactiepatronen op hebben ontwikkeld. We ontwikkelen een groter bewustzijn, waardoor verandering mogelijk is. Het vele wetenschappelijke onderzoek naar deze training wijst uit dat er positieve effecten zijn op onder andere kwaliteit van leven, psychologische veerkracht, en op het cognitief en emotioneel functioneren. Ook zijn er al na 8 weken veranderingen gevonden in de hersenen die samenhangen met bovengenoemde effecten.

Methode

We maken hierbij gebruik van verschillende meditatie-oefeningen, zoals zitmeditatie, liggende aandacht oefeningen en mindful bewegen (yoga). Dat deze training zo goed werkt wordt mede bepaald door het dagelijks, ongeveer drie kwartier per dag, thuis oefenen met mediteren met behulp van CD's en downloads. Dit vraagt uiteraard wel een bereidheid en tijdsinvestering van de deelnemers. Ook delen wij onze ervaringen in de groep en zorgen voor inzicht in de werking van onze geest door middel van psycho-educatie.
U bent voor deze training verwezen door uw (huis)arts. Na een telefonische screening volgt een intakegesprek om de indicatie definitief vast te stellen.

De Trainer

Rachel van der Meulen (gezondheidszorgpsycholoog): is cum laude afgestudeerd als orthopedagoge aan de Universiteit van Amsterdam. Rachel werkt zowel bij UvA minds als UvA minds You als gezondheidszorgpsycholoog waar zij zich o.a. bezig houdt met het houden van intakegesprekken, het afnemen van psychologisch onderzoek en de behandeling van uiteenlopende problematiek bij kinderen en (jong)volwassenen. Rachel is gespecialiseerd in het geven van mindfulnesstrainingen. Bij het internationale Center for Mindfulness (van de University of Massachusetts) heeft Rachel een opleiding gevolgd voor volwassenen met stressklachten. Naast het geven van trainingen, verzorgt Rachel geregeld workshops en academisch onderwijs en houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe mindfulness protocollen. Tevens houdt zij zich bezig met wetenschappelijk onderzoek over mindfulness. 

 

Trainingsdata

Aantal sessies: 8 sessies
Aantal deelnemers: 6 - 12
Data: 31 oktober t/m 19 december 2017
Dag: dinsdag
Tijdstip: 18.30 - 21.15 uur
Stiltedag: vrijdag 8 december 2017

Terugkomsessie: 2 maanden na afloop van de training
Hoofdtrainer(s): Rachel van der Meulen
Kosten: U komt op verwijzing van de (huis)arts; afhankelijk van uw verzekering wordt de training vergoed.
Extra kosten: € 35 (werkboek en CD's)